Avaamassa liikettä? Lue tämä ensin!

Kaikista mukavinta uuden liikkeen suunnittelussa on tietysti kaikki, mikä liittyy kampaamon tai kauneushoitolan ulkoasuun. Sitä kuvittelee itsensä uudessa tilassa, ihanassa ympäristössä ottamassa asiakkaita vastaan ja haaveilee siitä, miten ihanaa olisi olla siellä omassa rauhassa. Sitä ehkä ajattelee hieman optimistisesti budjettia ja sitä, että asiakkaat vain tulevat luoksesi, koska olet niin hyvä. Liikkeen perustamiseen liittyy kuitenkin paljon asioita mitä moni ensimmäistä liikettänsä avaava ei osaa ottaa huomioon, että mä haluaisin jakaa kaikista tärkeimmät pointit, joita olen oppinut vuosien varrella.

Puhutaan raha-asioista

Kaikki tulee maksamaan enemmän, kuin mitä oot suunnitellut. Kannattaa jokainen hinta-arvio heittää yläkanttiin ja miettiä sitten rahoitus sen pohjalta. Muista sisällyttää vuosittaiseen budjettiin sisustukseen ja laitteiden uusimiseen liittyvää rahaa, koska sitä vasta ajan kuluessa huomaa että asioita täytyy uusia yllättävän paljon.

Myös terveystarkastus on kulu, jota harva ottaa huomioon tai edes ymmärtää ajatella. Kannattaa ottaa selvää etukäteen, mitä kautta sun kunnassa tämä asia hoidetaan ja paljonko se suunnilleen maksaa. Mä olen kuullut yritysten maksaneen terveystarkastuksesta kaikkea 150 euron ja 600 euron väliltä!

Kiinteät kulut tulee oleen sun taloudellisen balanssin pohja. Alkuinvestoinnin lisäksi tärkeintä on ne kiinteät kuukausikulut. Jos joka kuukausi toistuvat kulut ovat isot, joudut rehkimään töitä ilmaiseksi joka kuukausi aika pitkään ennenkuin alat saamaan palkkaa. Mieti myös millä maksat kulut ensimmäisinä kuukausina, jos sun asiakaslista on vielä tyhjänpuoleinen.

Markkinointi

Liikkeen omistajan ja työntekijän lisäksi sun täytyy olla myös markkinointipäällikkö. Tee suunnitelma siitä, miten ihmiset löytää liikkeeseen.

  • Mitkä somekanavat aiot hyödyntää
  • milloin otat aikaa markkinoinnin tekemiseen
  • kuka tekee markkinoinnin eteen mitäkin
  • mitä välineitä tarvitaan sujuvaan somettamiseen

Laadi selkeä lista toimenpiteistä, jotka on toteutettava, jotta markkinointi voi olla jatkuva prosessi.

Tässä tekoälyn tuottama kuva vaaleansävyisestä kampaamosta. Kokeile käyttää tekoälyä sisustus-inspiraatioon!

Sä voit valita sun asiakkaat. Kun sä mietit sun liikkeen ulkoasua, markkinointikanavia, hinnastoa, viestintää, sä mietit oikeasti sitä, että ketä houkuttelet asiakkaaksi liikkeeseen. Yrityksen kohderyhmä ei voi olla “kaikki”, vaan kannattaa miettiä kuka on juuri se ihanne-asiakas.

  • Jos esimerkiksi teet jatkuvasti tarjouskampanjoita lehtiin tai someen, houkuttelet ihmisiä ketkä juoksee tarjousten perässä. Voi olla että sieltä pari asiakasta jää vakkariksi ja ensimmäisten kuukausien aikana tämä voikin olla hyvä strategia, mutta mitä luultavammin nämä asiakkaat lähtee muualle seuraavan tarjouksen perässä. 
  • Jos näytät sun nettisivuilla tai somessa pelkästään nuorten naisten hiuksia tai meikkejä tms, voi olla että iäkkäämmät naiset ajattelee heti että no tää ei oo mulle suunnattu ja etsii jonkun muun.
  • Jos teet sun liikkeen ulkonäöstä tosi rockenrollin ja kuvat sun tekemistä tukkastaileista on edgy&cool, sä et luultavasti houkuttele sisään rauhallista ympäristöä etsiviä tyyppejä, ketkä haluaa vaan vaaleeta balayagee.
  • Jos sun hinnat on tosi edulliset, houkuttelet luultavasti ihmisiä, keillä budjetti ei oo kovin iso, esim opiskelijoita.
  • Jos sä mainostat vaan facebookissa, sä houkuttelet ihmisiä ketkä viettää aikaa facebookissa, eli luultavasti ei ihan nuoriso.
  • Jos sä promoat sun juttuja tiktokissa, sä saatat tavottaa nuorempaa yleisöä.

Työyhteisö

Jos työyhteisössä on useampi henkilö, täytyy myös olla suunnitelma siitä miten kommunikaatio sujuu. Palautteen anto, avoimuus ja hyvät tavat. Kaikilla ei välttämättä ole näistä samat ajatukset ja on liian helppoa ruveta välttelemään vaikeita asioita jolloin niistä saattaa tulla turhan isoja asioita. Kukaan ei halua tehdä töitä myrkyllisessä ilmapiirissä. Tehkää siis etukäteen suunnitelma siitä, miten annetaan palautetta, miten pidetään yllä jatkuvaa keskusteluyhteyttä koko porukan kesken. Suosittelen lukemaan kirjan “Palaute kuuluu kaikille” – Risto Ahonen & Sirke Lohtaja-Ahonen (Infor, 2011). Mä oon oikeasti sitä mieltä, että suurin osa kaikista työhön liittyvistä ahdistuksista häviäisi, jos ihmiset lukisivat tämän kirjan, oikeasti miettisivät näitä asioita ja sopisivat etukäteen miten vaikeat tilanteet hoidetaan.

Uuden liikkeen perustaminen voi olla haastavaa, mutta myös äärimmäisen palkitsevaa. Tärkeintä on olla realistinen, pitää mielessä kaikki tarvittavat näkökohdat ja ennen kaikkea uskoa omaan visioonsa!

Jaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *