“No cuts, no color, just blowouts!” Tämä slogan kuuluu amerikkalaiselle kampaamoketjulle, jossa ei leikata tai värjätä hiuksia, vaan tehdään ainoastaan föönauksia ja pikakampauksia. Kun ensimmäistä kertaa takavuosina kuulin Drybar-konseptista, ajattelin heti että hei, that’s super cute! Kiinnostuneisuuttani lisäsi myös se, että tuohon aikaan omistin ripsienpidennyksiin erikoistuneen kauneushoitolan nimeltä RipsiBar, joten herkullisen cocktail-konseptin toteuttaminen myös omissa liikkeissä kiinnosti. Drybar-liikkeissä hoitopisteet ovat ikään kuin baaritiskin äärellä, voit valita “menusta” millaisen hiustyylin haluaisit (kaikkien tyylien nimet tulevat tietysti cocktailien nimistä), ja samalla drinksu-teemalla jatkavat myös liikkeissä myytävät hiustuotteet. Liikkeiden interiööri on ihanan keltainen ja jopa kaikki työkalut suoristusraudoista ja föönistä kampoihin ovat keltaisia. Just adorable!

Vierailu Drybar-liikkeessä West Hollywoodissa maaliskuussa 2022, tsekkaa meidän kokemuksesta YouTube video alempaa!

Mistä sitten syntyi ajatus perustaa Drybar ja kuka konseptin takana on? Tässä artikkelissa avaan hieman Drybar-liikkeiden perustajan Alli Webbin matkaa ja Drybar-brändin syntyä. Vierailtiin myös Annin kanssa keväällä Losin reissumme aikana yhdessä Drybar-liikkeessä West Hollywoodissa, tsekkaa millainen kokemus oli YouTube videoltamme alempaa artikkelista!

Kuka on Alli Webb?

Alli Webb on kotoisin Boca Ratonista, Floridasta. Alli kertoo ettei nuorena ollut juurikaan kiinnostunut koulunkäynnistä, ja yliopistoa hän kävi vain vuoden ennen kuin päätti lopettaa. Akateemisen koulunpenkin sijasta hän alkoi kiinnostua hiusalasta, ja hän päättikin aloittaa kauneusalan koulussa. Opintojen ohella Alli teki töitä paikallisessa kampaamossa, missä hän myös oppi paljon liikkeen pyörittämisestä ja hallinnollisesta puolesta.

Alli oli aiemmin asunut New Yorkissa ja halu muuttaa takaisin heräsi. New York on myös yksi hiusalan mekoista Yhdysvalloissa, ja erityisesti Allia kiinnosti legendaarinen hiusstylisti John Sahag, joka oli kuivien hiusten leikkauksen edelläkävijä. Alli sai kuin saikin Johnin salongista assistentin paikan, mikä tarkoitti sitä että hän avusti sekä Johnia että muita stylistejä pesemällä ja föönaamalla asiakkaiden hiuksia. Tämä kokemus osoittautui erittäin hyödylliseksi tulevaa Drybar-konseptia ajatellen.

Noin 25 vuotiaana Alli vaihtoi hetkellisesti hiushommat PR-alaan, ja samoihin aikoihin Alli tapasi myös miehensä. Yhdessä he päättivät muuttaa Los Angelesiin, ja muutaman vuoden sisällä he saivat kaksi lasta. Alli oli useamman vuoden kotona lasten kanssa ja tuohon aikaan paluu hiushommiin alkoi poltella takaraivossa. Alli oli aina se tyyppi joka laittoi ystäviensä hiukset juhlia varten (aina tietysti ilmaiseksi), joten äitikuplasta ulospääsemiseksi pikkuhiljaa alkoi kehittyä ajatus liikkuvasta föönaus- ja pikastailauspalvelusta.

Drybarin synty

Ajatuksen tarpeeksi kypsyttyä Alli postasi erääseen äitien ryhmään tunnustelevan kysymyksen olisiko joku kiinnostunut föönauspalvelusta kotonaan. No, “joku” oli kiinnostunut, sillä vastaukseksi Alli sai kasapäin viestejä potentiaalisilta asiakkailta. Niinpä Alli ryhtyi ajamaan kodista kotiin laittamaan asiakkaiden tukkaa 40 dollarin hintaan per föönaus. Puskaradio alkoi toimia kun äidit kertoivat toisille äideille, ja pian Allin piti jo käännyttää asiakkaita pois aikojen puutteen vuoksi. Kysynnän ollessa niin suurta Allille kehittyi ajatus liikkeen perustamisesta. Huomattavaa oli myös se, että ainoastaan föönauksia ja pikakampauksia tarjoavia hiussalonkeja ei juurikaan ollut vielä tuohon aikaan olemassa, joten kilpailu oli olematonta.

Hän alkoi suunnitella liikkeen avaamista veljensä ja miehensä kanssa, joten kolmikko ryhtyi töihin nettisivujen, tilan etsimisen sekä stylistien palkkaamisen parissa. Ensimmäinen Drybar-liike aukesi Brentwoodiin Kaliforniaan vuonna 2010 ja puolen vuoden päästä avattiin toinen lokaatio. Vaikka liikkeet menestyivät alusta asti erittäin hyvin, ensimmäisen toimintavuoden aikana perustajakolmikko ei juurikaan ottanut palkkaa itselleen, vaan kaikki voitot suunnattiin yrityksen kasvattamiseen. Liikkeiden menestyessä Alli kumppaneineen alkoi saada paljon tarjouksia franchisingistä, ja pian uusia liikkeitä alkoikin aueta vauhdilla ympäri Yhdysvaltoja ja myöhemmin myös Kanadaan. Nykyään liikkeitä on yli 150 ja Drybarin suosio vain jatkuu!

Alli on myös kirjoittanut hiusten stailauksesta kirjan The Drybar Guide to Good Hair for All: How to Get the Perfect Blowout at Home (Abrams Image, 2016).

Drybar konseptina

Drybarin konsepti on loppuun asti hiottu, brändi on herkullinen ja asiakkaan palvelupolku on kehitetty jouhevaksi ja tuottavaksi. Oma hiustenmuotoilun tuotesarja tuottaa liikevaihtoa myös nettikaupan kautta ja oli varmasti osasyy siihen että yritys selvisi korona-ajasta.

On mielenkiintoista miettiä, olisiko Suomessa kysyntää samanlaiselle konseptille. Totta kai täälläkin kampaamot tarjoavat erilaisia föönaus- ja pikakampauspalveluita, mutta ainakaan tiettävästi ei ole liikettä jossa tehtäisiin pelkästään hiusten pikastailausta (sellaisenhan voisi joku perustaa, vink vink!). Suomessa kampaamokäynti on yleensä isompi investointi (leikkaus + väri) tai sitten ajan kanssa tehty juhlakampaus, mutta ns. liukuhihnatyylillä toteutettu “my hair but better” -meininki ainakin toistaiseksi Suomesta puuttuu. Jenkeissä tällainen palvelu kuitenkin näyttää menestyvän erittäin hyvin ja etenkin Los Angelesin kaltaisessa kaupungissa – where looks are everything – ihmiset ovat valmiita käyttämään rahaa ulkonäkönsä ylläpitoon. Alli on todellakin iskenyt kultasuoneen, sillä ennen Drybar-liikkeiden perustamista kilpailua ei ollut käytännössä ollenkaan, ja Drybarin astuttua markkinoille kysyntä föönauspalveluille on ollut valtavaa. Inspiring stuff!

Tsekkaa alla olevalta videolta minkälainen meidän keväällä 2022 tekemä visiitti West Hollywoodin Drybar-liikkeeseen oli!

Artikkelin lähteet:


Tilaa ilmainen Fabulous Finland Magazine, niin saat suoraan sähköpostiisi viimeisimmät artikkelit sekä tiedon uusista kursseista ja tarjouksista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.