Brändin tarina: Studio Savon

“Mä oon hahmona kehittäjä, mä oon niin kehittäjä kuin kehittäjä voi olla”. Näin kuvailee itseään kauneusbrändi Studio Savonin perustaja Kati Mouhu, ja yrityksen monipuolinen kymmenvuotinen taival on myös tästä todiste. Vuosikymmenen aikana Studio Savon on muuntautunut kampaamo- ja meikkipalveluita tarjoavasta kivijalkaliikkeestä kokonaisvaltaiseksi kauneusbrändiksi verkossa ja somessa. Pääsimme haastattelemaan aina niin aurinkoista Katia Studio Savonin vaiheista, kauneusalan yrittäjyydestä, somesta sekä unelmista. Katso koko videohaastattelu alta!

Katin alkuperäinen unelma oli ryhtyä kuvataideopettajaksi, mutta hän jäi yhden pisteen päähän opiskelupaikasta Taideteollisessa korkeakoulussa. Visuaalisen taiteen kiinnostus alkoi kuitenkin muhia toisessa muodossa, nimittäin kiinnostuksena meikkaamista ja maskeeraamista kohtaan. Au-pair reissulta takaisin Suomeen palattuaan Kati opiskeli meikkaajaksi yksityisessä koulussa, minkä jälkeen hän alkoi korkeakouluopintojen ohella tehdä myös meikkaajan töitä. Kauneusala vei täysin mukanaan ja Kati päättikin laajentaa osaamistaan myös hiusalalle käytyään yksityisen hiuskoulun. Yrittäjänä toimiminen tuntui aina Katille luontaiselta, joten hän eteni vuokratuolipaikan kautta ensin perustamaan kahden yhtiökumppanin kanssa kampaamon, ja lopulta ikioman liikkeen.

Studio Savonin saaga alkoi vuonna 2012 meikki- ja kampaamopalveluita tarjoavana kivijalkaliikkeenä Lahdessa. Katilla oli useampi kampaaja vuokratuolilla töissä ja liiketoiminta kasvoi pikkuhiljaa. Äitiyslomalta palaamisen jälkeen Kati itse allergisoitui hiusväreille. Tämän seurauksena Kati lähti opiskelemaan ekokampaajaksi ja jatkoi meikki- ja kampausasiakkaiden tekemistä siinä määrin kuin pystyi. Kati alkoi myös keskittyä enemmän konseptin rakentamiseen, markkinointiin sekä henkilöstön laajentamiseen. Liiketoiminta kasvoi kasvamistaan ja suurimmillaan Studio Savonin kaartiin kuului parisenkymmentä kauneusalan ammattilaista (mm. kampaajia, meikkaajia, kosmetologi, microblading artisti, hieroja) ja Kati itse myös pyöritti kuluttajille suunnattua meikkikoulua liikkeen tiloissa.

Kuten odottaa saattaa, vuosi 2020 ja korona toivat mukanaan suuria muutoksia kivijalkaliikkeen toiminnalle. Noihin aikoihin Katin täytyi päättää mihin suuntaan haluaisi bisnestään viedä, ja hän päätyikin lopettamaan kivijalan ja siirtämään toiminnan täysin verkkoon. Tuloksena syntyi uudenlainen Studio Savon, jossa yhdistyy kauneustuotteiden verkkokauppa, verkkomeikkikoulu sekä vahvasti somea hyödyntävä kauneusyhteisö.

Kun Katilta kysyy mikä häntä inspiroi, vastaus on ihanan simppeli: tavalliset naiset. Kati kertoo, että parhaimmat onnistumisen fiilikset saa siitä, että asiakas on saanut Katilta toimivia vinkkejä arjen meikkiin tai hiuksiin. Katia ei ole koskaan erityisesti kiinnostanut esimerkiksi mallien kanssa työskentely, vaan hän on nimenomaan halunnut tarjota tavallisille ihmisille arjen piristystä sekä paineetonta kauneusoppia. Kati myös korostaa sitä, että niiden upeiden huippumallikuvien ja red carpet lookkien takana on kokonainen tiimi ammattilaisia, joten sellaisen lähtöasetelman kanssa ei kannata edes lähteä vertailemaan omia kauneusrutiinejaan.

Kati kertoo videohaastattelussa lisää Studio Savonin ja sosiaalisen median symbioosista sekä antaa hyviä somevinkkejä kauneusalan yrittäjille. Tsekkaa koko videohaastettelu ylempää artikkelista!

Voit seurata Studio Savonia Instagramissa @studio_savon ja Katia @katimouhu.

Tilaa ilmainen Fabulous Finland Magazine, niin saat suoraan sähköpostiisi viimeisimmät artikkelit ja sisällöt sekä tiedon uusista kursseista ja tarjouksista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.