Kesälauantait täyteen morsiamia – Testatut keinot häämeikkien ja -kampausten buukkaamiseen

Olen täyttänyt kesälauantait hääseurueiden meikkaamisella jo kohta kymmenen vuoden ajan. Alkuun en aktiivisesti edes ajatellut itseäni häämeikkaajana, joten en tehnyt juuri minkäänlaista markkinointia ja asiakkaat löysivät minut puskaradion kautta.  Tuolloin minulla ei ollut edes nettisivuja, ainoastaan Facebook-sivu, jonka kautta ihmiset ottivat yhteyttä.

Kuva: Jaakko Perälä

Muutamaa vuotta myöhemmin tajusin, että häämeikit on juuri sitä mitä tykkään tehdä ja missä olen hyvä. Silloin lähdin aktiviisesti toteuttamaan markkinointia ja keräämään itselleni morsiamia penkkiin. Tuli opittua muutama taktiikka, joilla sain parissa vuodessa täytettyä kalenterini niin, että häämeikkikyselyitä alkoi tulla huomattavasti enemmän kuin mitä minulla oli aikoja tarjota. Nämä vinkit toimivat sekä hääkampausten, että häämeikkien tekijöille!

Kuva: Jaakko Perälä

Portfolio kuntoon

Portfolio on ensimmäinen asia, jonka avulla morsiamet kiinnittävät sinuun huomiota. Portfolio on nykyään esillä lähinnä Instagram-feedin muodossa tai Facebookin albumeissa. Toki nettisivujen kautta löytyvä kuvagalleria on myös hyödyllinen, mutta se ei välttämättä ole paikka, josta ihmiset sinut ensimmäisenä löytävät.

Näytä osaamisesi

Suuri osa kesän morsiamista etsii meikkaajaa häitään edeltävänä syksynä. Toinen kyselyiden aalto tulee heti uudenvuoden jälkeen. Syksyllä kesän kiireiden hiljetessä kannattaakin panostaa postailemaan Instagramiin tai Facebookiin kuvia häämeikeistä ja -kampauksista. Kerran tai kaksi vuodessa postatut häämeikki/hääkampauskuvat katoavat helposti feediin ja mahdollinen morsian asiakas ei edes tajua sinun tekevät häälookeja. Usein häälookeja tulee postattua vain kesällä kun niitä tekee, joten kannattaa aktiivisesti muistutella itseään postailemaan kuvia myös syksyllä ja alkuvuodesta, kun seuraavan kesän morsiamet ovat aktiivisesti etsimässä omaa häästailaajaansa.

Samasta lookista voi postata myös useampia kuvia eri aikoina. Joku kuitenkin näkee sen vasta ensimmäistä kertaa. Aika ajoin kannattaa postauksen yhteyteen myös kirjoittaa lisäinfoja morsiamille: “teen häämeikkejä/-kampauksia täällä ja täällä seudulla ja otan varauksia vastaan x-aikana y-kautta”.

Kuva: Jaakko Perälä

Mistä kuvat portfolioon?

Kuvasisältöä voi tuottaa myös itse, mutta aika ajoin on hyvä turvautua ammattilaisen apuun. Voit järjestää esimerkiksi yhteistyökuvauksia eri hääalan toimijoiden kanssa, jolloin kaikki saavat arvokasta kuvamateriaalia markkinointiinsa ilman että raha vaihtaa omistajaa. Näin pääset myös verkostoitumaan muiden hääalalla toimivien ammattilaisten kanssa, mikä saattaa myös johtaa uusiin asiakkaisiin.

Voit myös pyytää häiden kuvaajilta & morsiamilta lupaa hääkuvien käyttämiseen omassa somessa. Muista aina tägätä kuvaaja ja mahdolliset muut toimijat julkaisemiisi kuviin! Jos olet aloitteleva meikkaaja/kampaaja, kannattaa etsiä aloittelevia valokuvaajia ja harrastelijamalleja yhteistyöhön ja järjestää omat kuvaukset. Katso, löytyykö paikkakunnaltasi tai lähiseuduilta “Kuvaajat ja mallit” -ryhmää Facebookista. Ryhmistä voit löytää itsellesi uusia yhteistyökumppaneita tai ihania vakkarimalleja!

Jos haluat kuitenkin, että somefeedisi pysyy yhtenäisen näköisenä ja että saat varmasti aina hyvän kuvan tekemästäsi meikistä, tee kuten minä ja opettele kuvaamaan. Olin pitkään ollut innostunut kuvaamisesta ja osasin mielestäni ohjata mallia hyvin, mutta kuvat eivät kuitenkaan ollut mielestäni tarpeeksi hyviä. Vasta kun opin ymmärtämään valoa, alkoi kuvien ottaminen sujumaan. Kirjoitin aiheesta artikkelin: OTA PAREMPIA KUVIA TYÖSI JÄLJESTÄ – YMMÄRRÄ VALOA JA OPI KUVAAMAAN.

Kuva: Jaakko Perälä

Mistä löytää asiakkaat

Morsiamet pyörivät paljon Instagramissa ja Pinterestissä, joissa kuvilla pärjää pitkälle. Mutta eniten äksöniä löytyy Facebookin “Häät 20xx” – ryhmistä! Joka vuodelle on oma ryhmänsä ja kaikissa omat sääntönsä mainostamisen suhteen. Olen vuosia seuraillut näitä ryhmiä ja alkuun markkinoin niiden kautta paljonkin. Hyvillä kuvilla varustettuna saatoin joskus mainostaa palveluitani suoraan sellaisiin postauksiin missä mainostaminen oli sallittua, mutta usein käytin myös seuraavia metodeja:

Tein blogipostauksia morsiamille erilaisista meikkiaiheista, jaoin niitä ryhmään ja vastailin jos joku kysyi häämeikkeihin liittyviä kysymyksiä. Hyvät blogipostaukset myös nostavat näkyvyyttäsi Googlessa. Vuonna 2016 kirjoittamani blogipostaus “Häämeikki – Usein kysytyt kysymykset” ohjaa edelleenkin sivustolleni kävijoitä. Jakamalla hyviä vinkkejä tuleville morsiamille pääset heidän näköpiiriinsä ja jos sijainti ja aikataulut mätsäävät, voi heistä tulla maksavia häämeikki/-kampausasiakkaita.

Kuva: Jaakko Perälä

Moni morsian on pulassa, koska ei löydä mieluista meikkaajaa tai kampaajaa. Sä voisit olla ratkaisu siihen ongelmaan!

Tietysti yksi tärkeimpiä asioita tässä kaikessa on on oma kädenjälkesi. Jatkuva treenaaminen on tärkeää, varsinkin kausina jolloin meikki/kampausasiakkaita ei ole paljoa. Tutustu Fabulous Finlandin kurssivaihtoehtoihin. Treenaa esimerkiksi hääkampauksia Sari Launiksen verkkokurssilla tai opi itsesi Häämeikkien Huippuosaajaksi verkkokurssin avulla. Verkkokurssien lisäksi saatavilla on myös lähiopetuskursseja, joten kannattaa ottaa meidän uutiskirje sekä somekanavat (IG: @fabulousfinland.fi, FB: Fabulous Finland) seurantaan niin pysyt ajan tasalla tulevista kursseista.

Tilaa Fabulous Finlandin uutiskirje, jos haluat sähköpostiisi tiedon uusista artikkeleista ja kursseista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.