Asiakashankinta – Kampaajan kompastuskivet

Asiakaskunnan löytyminen

Kuinka asiakas valitsee kampaamon? Mitkä ovat ne elementit, jotka saavat asiakkaan astumaan juuri sinun salonkiisi sen sijaan, että astuisi naapurikampaamoon. Asiakkaan ensikontakti alkaa jo nettisivujen selaamisesta, sosiaalisesta mediasta ja jatkuu ajan varaamiseen. Nykypäivän asiakkaat ovat laatutietoisia ja visuaalinen ilme on tärkeä.

Asiakas etsii uutta kampaamoa itselleen ja selaa internettiä ja törmää useisiin verkkosivuihin. On Pirkon, Sirpan ja Merjan kampaamoa. Kaikki samalla paikkakunnalla, miksi hän päätyy juuri yhteen niistä? Tänä päivänä kaikki on löydettävissä internetistä. Sosiaalisessa mediassa on jokainen menestyvä kampaamo tänä päivänä. Facebook, Instagram ja nettisivut ovat lähinnä jo elinehto. Asiakkaat etsivät aktiivisesti tietoa kampaamojen omasta kädenjäljestä. Tänä päivänä ei enää pelkät tukkureiden mainoskuvat riitä. Vaikka kampaamossasi tehtäisiin maan upeimmat hiukset, mutta jos et osaa siitä kertoa kuluttajille, eivät he luoksesi löydä.

Puskaradio on hyvä ja se vanha keino onkin toiminut aina ja yksi parhaista markkinointikanavista onkin. Tänä päivänä kuvien jakaminen omista töistä poikii uutta asiakaskuntaa. Panosta viimeistelyyn. Kuvat joissa hiuksissa on upea väri, mutta hiukset on vain pöllytetty kuivaksi, ei anna asiakkaalle tunnetta, että tuollaiset hiukset hänkin haluaa. Kiharra, letitä ja näytä osaamistasi.

Kun olet saanut asiakkaan verkkosivuillesi, on niiden sisällöllä hurja merkitys. Onko sivut selkeät, helppolukuiset ja löytyykö niistä asiakkaan etsimä tieto helposti. Nettiajanvaraus on tänä päivänä ehdoton.  Asiakas voi tehdä varauksen vaikka keskellä yötä tai vaikkei salongista ketään sunnuntaisin tavoittaisikaan. Omissa salongeissani uusasiakkaista suurin osa varasi nettiajanvarauksen kautta. Niitä on saatavilla monenlaista ja hintaista. Osa asiakkaistani jopa sanoi, ettei olisi tullut, jos sitä ei olisi ollut saatavilla. Yllättävän moni ujostelee soittaa vieraaseen paikkaan.

Kaiken on oltava helppoa, sujuvaa ja visuaalisesti näyttävää, jotta nykypäivän asiakas luoksesi saapuu. Kuka kissan häntää nostaa, jos ei kissa itse. Eli uskalla itse myös ihastella omia töitäsi.

Muutaman kuluttajan ajatuksia, kuinka heidän kampaamonsa valikoituu.
  • Minulle tärkeintä on työnlaatu ja asiakaspalvelu. Mieluiten maksan sellaiselle, joka osaa hommansa ja tekee sen loistavasti. Minä pitkälti uskon siihen, että rahoille saa vastinetta. Halvasta ei voi odottaa saavansa priimaa. – Nina
  • Luen yleensä arvosteluja netistä tai jos joku kertoo jostain hyvästä kampaamosta. – Jasmin
  • Katson kuvia netistä ja luen aina Facebookin arvostelut. – Miisa
  • Muiden suositukset, firman yleisilme ja maine, asiakaspalvelu ja kampaajan meriitit ja oma tukkatyyli. – Iina
  • Valitsen kampaamon sisustuksen, laadukkuuden, valoisuuden ja sijainnin mukaan. Sitten katson kampaajien esittelyt nettisivuilta. – Petra

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *