Meikkaajan yleisimmät virheet – Miten välttyä tyytymättömiltä asiakkailta?

Meikkaajalle tulee jossain vaiheessa uraansa taatusti vastaan asiakas, joka ei ole tyytyväinen lopputulokseen. Kun meikkejä tehdään juhliin tai häihin, asiakas saa päättää lopputuloksesta, sinä et. Hää- ja juhlameikkaajan työ on puhtaasti asiakaspalvelua.

Meikkaaminen on ihmiselle yllättävän henkilökohtainen asia ja oma peilikuva voi olla jopa “liian” tuttu. Tämä voi olla syy siihen, että asiakas ei välttämättä osaa nähdä itseään muussa kuin itse tekemässään meikissä. Vaikka kaikki asiakkaat eivät aina voi olla tyytyväisiä, on tyytymättömyyden vähentäminen mahdollista. Olit sitten aloitteleva meikkaaja tai jo kauan meikkaajan hommia tehnyt konkari, voit löytää artikkelista itsellesi hyviä vinkkejä asiakastyytyväisyyden lisäämiseen.

Silmämeikki on liian tumma

Käsitys siitä, mikä on tumma silmämeikki, on usein täysin erilainen eri ihmisten kesken. Jollekin tumma meikki tarkoittaa sitä, että silmään on laitettu rajaus, kun taas toiselle vasta musta smokey eye on tarpeeksi tumma. Asiakas saattaa näyttää kuvaa haluamastaan lookista, ja vaikka tekisit tismalleen samanlaisen meikin, ei se olekaan mieluinen, koska asiakas ei osaa kuvitella kyseistä meikkiä omilla kasvoillaan. Kun teet meikkiä uudelle asiakkaalle jonka mieltymyksistä et ole varma, aloita meikki kevyemmin ja lisää tummuutta pikkuhiljaa välillä asiakasta konsultoiden.

Ripsissä liikaa/liian vähän näyttävyyttä

Joillekin ripset tekevät koko meikin. Jos teet juhlameikkiä, mutta palveluusi ei kuulu ripsitupsujen tai irtoripsien asentaminen, voi asiakas jäädä tyytymättömäksi. Asiakkaat, joilla omat ripset ovat olemattomat ja jotka ovat tottuneet itse käyttämään aina irtoripsiä, tarvitsevat ripsiin näyttävyyttä ennen kuin olo tuntuu juhlavalta. Ripsivärillä voi tehdä paljon, mutta ihmeisiin ei silläkään pysty. Opettele asentamaan asiakkaalle ripsitupsut luonnolliseen tai näyttävään tyyliin, niin saat hänelle helposti WOW-fiiliksen!

Jos asiakas ei kuitenkaan pidä irtoripsistä, täytyy sinun osata levittää ripsiväriä oikeaoppisesti. Näen liian usein meikkaajia, jotka käyttävät asiakkaille kuivahtaneita ripsivärejä eivätkä uskalla levittää niitä kunnolla asiakkaan ripsien tyveen.

Oikeaoppinen ripsivärin levitys:
  1. Taivuta ripset tai pyydä asiakasta taivuttamaan ne itse (opasta tarvittaessa)
  2. Pyydä asiakasta katsomaan alas
  3. Nosta toisella kädellä asiakkaan luomea hieman
  4. Levitä ripsiväriä sahaavalla liikkeellä aivan ripsien tyveen
  5. Vedä ripsiväriä jokaisen liikkeen lopuksi myös ripsen latvaan.
Kulmat liian tummat tai liian kevyet

Vääränlaiset kulmakarvat saavat olon tuntumaan liian erilaiselta. Jos asiakas sanoo ettei käytä paljon kulmameikkiä, voit täyttää kulmia hieman, mutta älä rakenna hänelle täysin uusia kulmia jos hän ei niitä pyydä. Jos asiakas sen sijaan sanoo meikkaavansa kulmansa erittäin tummiksi, yritä toteuttaa kulmat jotka miellyttävät omaa visuaalista silmääsi, mutta eivät myöskään poikkea liikaa asiakkaan omasta lookista.

Meikkipohja näyttää pakkelilta tai aavemaisen kalpealta

Liika meikkivoiteen tai muun meikkipohjatuotteen käyttö tekee myös helposti asiakkaalle epämiellyttävän tunteen. Käytä meikkituotetta mahdollisimman vähän, vain sen verran mitä tietylle alueelle tarvitsee. Lisää peittävyyttä peitevoiteella alue kerrallaan. Kiinnitä meikkipohja ohuella kerroksella väritöntä irtopuuteria. Muista myös, että asiakkaan kasvot ovat harvoin vain yhden väriset. Tämä pätee etenkin ruskettuneeseen ihoon. Sekoittele eri meikkivoidevärejä ja lisää hieman eri sävyjä kasvojen eri osa-alueille jotta lopputuloksesta tulisi luonnollinen. Muista aina myös lisätä kasvoille jotakin väriä: poskipunaa, aurinkopuuteria tai muita varjostusvärejä. Kevyt helmiäinen korostus tuo myös hehkua iholle.

Meikki on viimeistelemätön

Rajaus ei ole aivan ripsien tyvessä, poskipuna ei ole täydellisesti häivytetty, ripsitupsut repsottavat, kulmia ei ole harjattu, huulenrajauksen alareunaa ei ole viimeistelty. Ota tavaksi käydä lopuksi kaikki kasvojen osa-alueet läpi ja tarkista kasvot useammasta kulmasta. Näin varmistat, että koko meikki on huolellisesti viimeistelty ja näyttää hyvältä joka suunnasta.

Kaikki eivät ole tyytyväisiä

Meikkaajan pitää hyväksyä fakta, että kaikki asiakkaat eivät aina voi olla sataprosenttisen tyytyväisiä. Heillä voi olla virheellisiä ajatuksia omista kasvoistaan tai siitä, miltä tietynlainen meikki tulisi heillä näyttämään. Tavoitteena on kuitenkin pyrkiä pitämään asiakkaat mahdollisimman tyytyväisinä. Jos asiakas ei pidä lopputuloksesta tekemiesi muutostenkaan jälkeen, täytyy olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti.

Starbucksin työntekijöille tehdään alusta saakka selväksi, että kun asiakas on vihainen, hän on vihainen firmalle eikä sinulle. Vaikka kuinka henkilökohtaisia loukkauksia asiakas syytäisikin ja olisi vihainen juuri sinun tekemästäsi virheestä. Työvuoron aluksi päälle puettava essu on kilpesi henkilökohtaisen sinäsi ja työsinäsi välillä ja se tekee sinusta osan firmaa. Tästä voimme ottaa oppia kuvitellen, että on olemassa kaksi eri ihmistä: meikkaaja sinä ja henkilökohtainen sinä. Opettele tekemään selkeä ero näiden kahden välillä, niin pystyt käsittelemään palautetta paremmin.

One Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *