Mitä tehdä kun asiakas kuorsaa – Käytännönläheinen opas

Jos olet ripsiteknikko tai kosmetologi, tiedät mistä puhun. Asiakas nukahtaa hoitopöydälle kesken palvelun ja jossain kohtaa raskas hengitys muuttuu vielä raskaammaksi… Rohina täyttää huoneen. Krooh…. Pyyh… Krooh… Tästä käytännönläheisestä oppaasta löydät vinkkejä tilanteisiin kun asiakas kuorsaa!

Noniin, nyt se kävi. Asiakas nukahti. Tämähän on ihan hyvä juttu, ainakin asiakas on rentoutunut.

Oh no, kuorsaus alkoi.

Arvioi tilanne. Onko huoneessa muita asiakkaita? Kuulevatko he kuorsauksen?

a) Huoneessa ei ole muita asiakkaita -> Anna asiakkaan kuorsata rauhassa. Jos ääni häiritsee vain sinua tai mahdollisia kollegoitasi, kuorsaaminen ei ole ongelma. Voi olla että asiakkaallasi on takanaan rankka työviikko, ja nämä pienet päiväunet tulivat juuri oikeaan aikaan.

b) Tilassa on muita asiakkaita:

b.1) Onko muilla asiakkailla juttuseuraa ja heitä ei haittaa vaimea taustakorina? Anna asiakkaan nukkua ja korista rauhassa.

b.2) Kuorsaako asiakkaasi kovaäänisesti? Rikkooko kuorsaus vallitsevan hiljaisuuden ? Jos kuorsaus häiritsee muita asiakkaita, jotka yrittävät rentoutua, toimi näin:

b.2.1) Älä koskaan herätä asiakasta pyytämällä häntä olemaan kuorsaamatta. Mikään ei voisi olla asiakkaalle nolompaa kuin kuulla, että hän on kuorsauksellaan häirinnyt muita. Vaikka asiakas vaikuttaisikin olevan syvässä unessa, hän ei sitä kuitenkaan ole. Asiakkaan saa herätettyä kevyestä koiranunesta helposti. Tässä herätysvaihtoehtosi:

  1. Käännähdä tuolillasi suurieleisesti ja käy esimerkiksi hakemassa lisää työkaluja tai vaikka vettä itsellesi. Tämä tekniikka usein havahduttaa asiakkaan.
  2. Tiputa jotain pientä (ja särkymätöntä) lattialle ja nosta se suurieleisesti kahisten. Varo kuitenkaan säikäyttämästä asiakasta hereille.
  3. Saa pieni yskänkohtaus (asiakkaasta poispäin kääntyneenä) ja pahoittele.
  4. Aivasta (asiakkaasta poispäin kääntyneenä). Ymmärrän että aivastaminen “käskystä” voi olla hankalaa, mutta joskus nämä aivastustuntemukset osuvat oikeaan aikaan. En kuitenkaan ehkä menisi niin pitkälle, että säilyttäisin pientä purkkia jauhettua pippuria tarvikepöydällä tällaisia tilanteita varten. 😀
  5. Lähetä tekstiviesti tai soita häläri työpuhelimeesi, jos se sattuu olemaan äänellisenä lähimailla.

Jos mikään näistä ei herätä asiakastasi, anna hänen nukkua. Hän on sen ansainnut.

Kun asiakas herää, voit arvioida tilanteen uudelleen. Onko hoito kohta lopussa, vai onko riski että hän vaipuu uudelleen uneen ja aloittaa tämän syvä-äänisen hengittämisen? Aloita keskustelu asiakkaan kanssa jottei hän nukahda uudelleen. Jos asiakas tiedostaa kuorsanneensa ja mainitsee asiasta jollain tapaa, älä valehtele asiakkaalle kiistämällä tämän kuorsaamisen. Sen sijaan ohjaa keskustelu itseesi ja mainitse esimerkiksi kuinka sinä aina nukahdat/kuorsaat/puhiset/teet jotain noloa kun käyt ripsihuollossa tai kosmetologilla. Sen jälkeen onkin hyvä hypätä suoraan seuraavaan aiheeseen, kuten esimerkiksi siihen, kuinka hyvä A Star Is Born -leffa oli tai kuinka hyvin Rami Malek näytteli Freddie Mercurya Bohemian Rhapsody -leffassa. Säästä voi Suomessa valittaa aina tai joskus harvoin ihmetellä sitä kuinka sattuikin niin upea keli, että tätä ei varmasti kauaa kestä.

Tässä vielä kertauksena hieno kaavio aiheesta.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *